پایتون

جلسه ۳۴: تعریف یک کلاس در پایتون

تعریف کردن کلاس:

در پایتون کلاس‌ها به صورت زیر تعریف میشوند:

class ClassName:
    pass

کلمه کلیدی class به نرم‌افزار پایتون میفهماند که ما در حال ساخت یک کلاس هستیم، و در کنار آن نام کلاس و علامت دو نقطه : را داریم.

همه خصوصیات و متدهای یک کلاس در یک scope مشخص در آن کلاس تعریف میشوند.(تو رفتگی یکسان و به اندازه یک tab)

قوانین نام‌گذاری

قوانین زیر موقع تعریف یک نام برای یک کلاس باید مورد توجه باشد:

  • باید با حرف یا علامت _ آغاز شود.
  • فقط باید از اعداد، حروف و _ استفاده شود.

ساخت یک شی از کلاس

از اسم کلاسمان برای پیاده‌سازی یک شی در کد اصلی برنامه استفاده میکنیم. میتوان یک شی از یک کلاس را به سادگی با استفاده از اسم کلاس و جلوی آن دو پرانتز به وجود آورد. این کار شبیه فراخوانی یک تابع است، اما پایتون بین این دو تمایز قائل میشود و یک شی جدید از کلاس مربوطه ایجاد میکند. یک مثال از این کار به صورت زیر است:

class MyClass:
    pass


obj = MyClass()  # creating a MyClass Object
print(obj)

شما اکنون اولین برنامه شی گرا را در پایتون ساخته اید. پرینت کردن یک شی در کدبالا محل حافظه‌ای که این کلاس ساخته‌شده است را برای شما نمایش میدهد.

این پیاده‌سازی فقط یک کار کلی از کلاس‌ها در پایتون بود و عملا هیچ کاری انجام نمیدهد و شامل هیچ خصوصیات یا متدهایی نیست.

در چند درس آینده یادمیگیریم که چگونه کلاس‌ها را با جزئیات بیشتری پیاده‌سازی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا