پایتون

جلسه ۲۳: توابع داخلی در پایتون

در این درس تعدادی از توابع داخلی و آماده پایتون را بررسی خواهیم کرد.

پایتون دارای یک کتابخانه عظیم از توابع داخلی است. هر چه در آینده بیشتر از این زبان را یادبگیریم بیشتر با این توابع آشنا خواهیم شد.

و واقعا میتوان گفت که همچی برای همه‌کس در پایتون وجود دارد.

حال سراغ یک تعداد از این توابع میرویم.

String ها

توابع یکسری متدهایی برای کارهای مشخص دارند که این متدها با استفاده از( . )قابل دسترسی است. string ها نیز تعدادی متد دارند که با آن‌ها سازگار است که تعدادی از آن ها را بررسی میکنیم.

Search

یک راه دیگر برای یافتن یک زیررشته در یک string بجای استفاده از in میتوان از متد find استفاده کرد. که این روش یک index را به ما میدهد که محل شروع این زیررشته خواهد بود. اگر هم هیچ زیررشته‌ای پیدا نکند عدد ۱- را برمیگرداند.

۱- یک عدد مرسوم برای مشخص کردن یک مقدار None یا خطا در جاهایی که خروجی باید عدد مثبتی باشد، است.

برای یک string به نام a_string متد ()find بدین صورت استفاده میشود.

a_string.find(substring, start, end)
  • substring چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.
  • start محل index ای که میخواهیم از آنجا شروع به جست‌و‌جو کند.
  • end هم محل index ای که میخواهیم عملیات جستوجو فقط تا آنجا ادامه پیدا کند.

start و end دو ورودی اختیاری هستند.

random_string = "This is a string"
print(random_string.find("is"))  # First instance of 'is' occurs at index 2
print(random_string.find("is", 9, 13))  # No instance of 'is' in this range

Replace

متد replaceبرای جایگزین کردن یک بخش از یک string با یک string دیگر بکار میرود. که بدین صورت مورد استفاده قرار میگیرد:

a_string.replace(substring_to_be_replace, new_string)

رشته اصلی را تغییر نمیدهد ولی در عوض یک string جدید به ما برمیگرداند.

a_string = "Welcome to Educative!"
new_string = a_string.replace("Welcome to", "Greetings from")
print(a_string)
print(new_string)

تغییر کوچک و بزرگی یک حرف

در پایتون میتوانید تمام حروف یک string را به حرف بزرگ یا حرف کوچک تبدیل کنید، که این کار با استفاده از دو متد upper و lower انجام میشود.

این موضوع را در کد زیر میتوانید بررسی کنید.

print("UpperCase".upper())
print("LowerCase".lower())

تبدیل نوع داده

ممکن است در کاربردهایی نیاز داشته باشیم تا نوع داده‌ای را به نوع دیگری تغییر دهیم. در پایتون این یک کار ساده است، که نرم‌افزار به طور اوتوماتیک میتواند داده ها را به انواع مختلف تبدیل کند، بدون اینکه اروری برای شما نمایش داده شود.

به هر حال، تعدادی تابع داخلی وجود دارد که شما میتوانید برای تغییر نوع داده از آن‌ها استفاده کنید.

حال آن ها را بررسی میکنیم:

()int

برای تبدیل داده‌ها به عدد integer میتوانید از تابع int استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که string ها هم میتوانند به عدد تبدیل شوند البته اگر کاراکترهای آن عدد باشند.

print(int("12") * 10)  # String to integer
print(int(20.5))  # Float to integer
print(int(False))  # Bool to integer

# print (int("Hello")) # This wouldn't work!

()ord

از این تابع برای تبدیل یک کاراکتر به مقدار Unicode آن استفاده میشود.

print(ord('a'))
print(ord('0'))

()float

این تابع داده ها را به اعداد floating-point تبدیل میکند.

print(float(24))
print(float('24.5'))
print(float(True))

()str

برای تبدیل داده‌ها به string میتوان از تابع str استفاده کرد.

print(str(12) + '.345')
print(str(False))
print(str(12.345) + ' is a string')

()bool

این تابع به داده‌ نگاه میکند و مقدار booleanای متناظر با آن را به ما میدهد.

string ها همیشه به True تبدیل میشوند به جز زمانی که خالی باشند. Float , integer ها نیز زمانی که مقدار صفر داشته باشند False هستند در غیر اینصورت True.

print(bool(10))
print(bool(0.0))
print(bool("Hello"))
print(bool(""))

تعداد دیگری از تبدیل ها نیز وجود دارد، مانند complex و hex که کسب اطلاعات برای این توابع را به خود شما واگذار میکنیم.

در دنیای توابع داخلی پایتون، آن چیزی که تا به الان دیدیم مانند نوک یک کوه یخ زده است!

در درس بعدی با یک نوع تابع مخصوص در پایتون به نام lambda آشنا میشویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا