پایتون

جلسه ۲۰: توابع چه هستند؟ در پایتون

این بخش یک بررسی عمیق در مورد یک ویژگی مهم در برنامه نویسی پایتون یعنی توابع خواهد بود.

تعریف

(یک تابع مجموعه دستوراتی است که می‌تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد)

اما این تعریف به نظر میرسد، تعریفی ساده است. پس تعریف دقیق‌تر چه چیزی است؟؟

بیایید یک قدم به عقب برگردیم.دستورات print و len را به خاطر میآورید؟هر دوی اینها یکسری کارهای مشخص انجام میدهند. خب، معلوم میشود که طی تعریف ما آنها خود توابع بوده‌اند.

چرا باید از توابع استفاده کنیم؟

اینطور فکر کنید که یک تابع، یک جعبه‌ای است که یه کار مشخص انجام میدهد. ما به آن ورودی میدهیم و آن به ما خروجی‌ای میدهد.

ما نیاز نداریم که برای انجام یک کار مشخص اما با ورودی ها متفاوت، باز هم کدهایمان را تکرار کنیم. اکنون فقط آن تابع را فراخوانی میکنیم.

توابع بسیار مفید هستند چراکه باعث آسان‌تر و خواناتر شدت کدها میشوند. مزیت های اصلی استفاده از توابع به صورت زیر هستند:

قابلیت استفاده مجدد: یک تابع میتواند به هر تعداد مورد نیاز استفاده شود. شما دیگر نیاز نیست که کدهای اضافه و دوباره بنویسید. به عنوان مثال، یک تابع ()sum میتواند جمع یکسری اعداد integer که به آن داده میشود را محاسبه کند. ما نیاز نداریم که برای هر نیازمان دوباره این عملیات را تعریف کنیم و فقط از آن استفاده میکنیم.

سادگی: به سادگی میتوان از توابع استفاده کرد و باعث میشود که کدهای خواناتر باشد. ما فقط نیاز است که بدانیم ورودی های تابع چیست و هدف تابع چه تعریف شده است. بدون آنکه نیاز داشته باشیم که در مورد کاری که انجام میدهد اطلاعات دقیق داشته باشیم.

ورودی‌های تابع هم همیشه نیاز نیست وجود داشته باشند.یک تابع میتواند محاسبات خودش را برای تکمیل یک کاری مشخص انجام دهد.

فرض کنید ما بخواهیم کوچکترین مقدار را بین دو عدد integer پیدا کنیم.

num1 = 10
num2 = 40
if num1 < num2:
    minimum = num1
else:
    minimum = num2
print(minimum)

num1 = 250
num2 = 120
if num1 < num2:
    minimum = num1
else:
    minimum = num2
print(minimum)

num1 = 100
num2 = 100
if num1 < num2:
    minimum = num1
else:
    minimum = num2
print(minimum)

برای هر جفت عدد integer باید دوباره عبارت if-else بنویسیم.

اما زمانی که ما یک تابع داشته باشیم که کارش این باشد که، قدم‌های لازم برای پیدا کردن کوچکترین عدد را انجام دهد، این موضوع و کار خیلی ساده میشود.

خبر خوب این است که پایتون یک تابع ()min دارد که شما میتوانید از آن استفاده کنید.

minimum = min(10, 40)
print(minimum)

minimum = min(10, 100, 1, 1000)  # It even works with multiple arguments
print(minimum)

minimum = min("Superman", "Batman")  # And with different data types
print(minimum)

اکنون کد بسیار عالی به نظر میرسد. و این زیبایی توابع است!

انواع توابع در پایتون

توابع شاید پرکاربردترین ویژگی پایتون باشد. دو نوع پایه از توابع در پایتون وجود دارد:

  • توابع داخلی و از قبل آماده شده.
  • توابعی که کاربر تعریف میکند.

ما تاکنون تعدادی تابع داخلی پایتون را دیدیم، به عنوان مثال ()len و ()min و ()print .تعداد بیشتری از این ها را در آینده خواهیم شناخت.

جالبترین ویژگی این است که این زبان به ما امکان می‌دهد توابع خودمان را برای کاربرد مشخص خودمان ایجاد کنیم.

در درس‌های پیش رو ما وارد جزئیات توابع میشویم. که بعد از آن شما میتوانید توابع خودتان را بسازید و تغییر دهید.

برویم سراغ ساخت اولین تابع خودمان!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا