جاوا

جلسه ۱۷: مقدمه ای بر کلاسها در جاوا

در این جلسه، شما با واحدهای پایه ای در ساختار برنامه نویسی شی گرا یعنی کلاس ها آشنا خواهید شد.

مواردی که در این جلسه پوشش داده می شود:

  • شی چیست؟
  • تعاریف
  • فیلدها
  • متد ها
  • مزایای استفاده از کلاسها

شی چیست؟

در دنیای واقعی ، می توانیم بسیاری از اشیا مانند ماشین ، ساختمان و انسان را اطراف خود ببینیم. همه این اشیا دارای نوعی حالت و رفتار هستند. اگر یک ماشین را در نظر بگیریم ، برخی از حالات آن عبارتند از نام ، سرعت و سوخت و برخی از رفتارهای آن سوخت گیری کردن ، رانندگی کردن و پارک کردن است.

تعاریف

<blockquote>کلاس ها عناصر سازنده ساختار برنامه هایی هستند که با روش شی گرا ساخته می شوند. چنین برنامه هایی از واحد های خودگردان مستقل و تعاملات بین آنها تشکیل شده است.</blockquote>
در جاوا ، انواع مختلفی از داده ها مانند int ، char ، boolean و غیره داریم.
<blockquote>یک شی نمونه ای از ماژول است و کلاس تعریف آن ماژول است.</blockquote>
ما می توانیم از هر یک از انواع ابتدایی مانند int , boolean , double , … در برنامه های خود استفاده کنیم ، اما آنها امکانات بسیار محدودی را به توسعه دهندگان ارائه می دهند. پس اگر نتوانیم اشیای خود را بسازیم ، برنامه نویسی شی گرا سودی نخواهد داشت. اینجا جایی است که کلاسها وارد بازی می شوند.

برنامه نویس می تواند از کلاس ها برای تعریف انواع داده سفارشی استفاده کند. انواع داده های از پیش تعریف شده در جاوا خود کلاس هستند. می توانیم از این نوع داده های ابتدایی برای ایجاد کلاس خود استفاده کنیم. نکته اصلی این است که کلاس ما می تواند شامل چندین متغیر ، اشاره گر و تابع باشد که هر زمان که یک شی از کلاس ایجاد می شود ، در دسترس ما خواهد بود.

بیایید با یک مثال از کلاس Car (اتومبیل) شروع کنیم. در زیر ، می توانید حالات یک شی Car را که به صورت متغیر نشان داده شده است ، مشاهده کنید:

در کلاس Car می توان دو نوع ویژگی را مشاهده کرد. به طور کلی ، این دو دسته در همه کلاس ها وجود دارد.

فیلد ها

فیلدها همچنین به عنوان متغیرهای عضو یک کلاس شناخته می شوند. این به این دلیل است که آنها حاوی اطلاعات مربوط به یک شی از کلاس هستند. یک شی car دارای حداکثر سرعت ، تعداد مشخصی صندلی و بسیاری از داده های دیگر است که می توانیم آنها را در متغیرها ذخیره کنیم.

متد ها

این دسته از ویژگی ها شی های کلاس را قادر می سازد تا با استفاده از فیلدها عملیاتی را انجام دهند. در مورد کلاس car ، متد ()refuel فیلد fuelCapacity از شی car را پر می کند.

مزایای استفاده از کلاسها

مفهوم کلاسها به ما امکان می دهد اشیا و برنامه های پیچیده ای را در جاوا ایجاد کنیم. به همین دلیل کلاس ها عناصر اصلی سازنده کلیه اصول OOP (اصول برنامه نویسی شی گرا) هستند.

کلاسها همچنین در تقسیم بندی کد یک برنامه بسیار مفید هستند. اجزای مختلف یک برنامه می توانند به کلاسهای جداگانه تبدیل شوند و از طریق رابط ها (interface ها) با هم تعامل داشته باشند. این اجزا و کلاس ها که برای یک برنامه ایجاد می شود برای برنامه های بعدی نیز قابل استفاده خواهند بود.

استفاده از کلاسها حفظ و بهبود بخشهای مختلف برنامه را آسانتر می کند زیرا ایجاد تغییر در کلاسها آسان تر است و تغییر یک کلاس تاثیر کمی روی سایر کلاس ها دارد (بعداً در این مورد بیشتر توضیح داده می شود).

در جلسه بعدی ، نحوه ایجاد کلاس در جاوا را بررسی می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا