پایتون

جلسه ۴۷: وراثت چیست؟ در پایتون

شما در این درس با وراثت به عنوان یک مفهوم قدرتمند در برنامه‌نویسی شی‌گرا آشنا خواهیدشد.

اکنون که شما با مفاهیم کلاس‌ها و اشیا آشنا شدید، به سراغ وراثت به عنوان یک مفهوم دیگر در برنامه نویسی شی‌گرا می‌رویم.

تعریف

وراثت راهی برای ساخت یک کلاس از یک کلاس دیگر است. کلاس جدید یک نسخه مخصوص از  کلاس موجود است به‌گونه‌ای که تمام قسمت‌ها و متدهای غیر private آن را به ارث میبرد. کلاس موجود به عنوان نقطه شروع یا پایه‌ و اساس کلاس جدید به کار گرفته میشود.

رابطه IS A (هست یک)

بعد از خواندن مطالب بالا، سوال بعدی که ممکن است در ذهن به وجود آید، این است که، ما چه زمانی از وراثت استفاده میکنیم؟ خب، جواب این‌است: زمانی ما از وراثت استفاده میکنیم که با یک رابطه IS A بین اشیا داشته باشیم.

در تصویر بالا، میبینیم که اشیا، بینشان رابطه IS A (هست یک) برقرار است. که بدین صورت میتوانیم بنویسیم:

  • مربع یک شکل است.
  • پایتون یک زبان برنامه نویسی هست.
  • ماشین یک وسیله‌نقلیه است.

بنابراین، از تعریفی که برای وراثت بکار بردیم، میتوانیم کلاس‌های جدیدی را بر اساس کلاس‌های موجود ساخت.

حال بررسی میکنیم که کجا رابطه‌های IS A وجود ندارد.

تصویر بالا نشان‌ میدهد که ما نمیتوانیم از وراثت استفاده کنیم چراکه رابطه IS A بین کلاس‌ها برقرار نیست.

شی یک کلاس پایتون

یک هدف ابتدایی از برنامه‌نویسی شی‌گرا این است که برنامه‌نویس‌ها بتوانند اشیای دنیای واقعی را مدل‌سازی کنند.

در پایتون، هر موقع که ما یک کلاسی میسازیم، به‌طور پیش‌فرض خود یک زیرکلاس از کلاس داخلی پایتون به اسم object class است. این یک مثال عالی از وراثت در پایتون است.این کلاس خصوصیات و متدهای کمی دارد اما یک پایه مناسب برای برنامه‌نویسی شی‌گرا ایجاد میکند.

موضوعات برای شما هم جذاب است؟ حال درس بعدی میرویم و در مورد سینتکس و اصطلاحات وراثت، آشنا می‌شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا