پایتون

جلسه ۴۴: getters و setters در پایتون

در این درس درباره getters و setters در OOP یاد خواهیم گرفت.

Get و Set

به منظور دسترسی کنترل‌شده به خصوصیات در خارج از کلاس، از متد Setter و Getter استفاده می‌کنیم.

(متد getter برای خواندن یک خاصیت استفاده میشود)

(متد setter برای تغییر دادن یک خاصیت استفاده میشود)

اینکه ما از get و set استفاده میکنیم یک قرارداد معمول است.

مثال

حال در مثالی متدهای get و set را برای username__ در کلاس user مینویسیم.

class User:
    def __init__(self, username=None):  # defining initializer
        self.__username = username

    def setUsername(self, x):
        self.__username = x

    def getUsername(self):
        return (self.__username)


Steve = User('steve1')
print('Before setting:', Steve.getUsername())
Steve.setUsername('steve2')
print('After setting:', Steve.getUsername())

در کلاس بالا یعنی user که ما تعریف کرده‌ایم، یک خاصیت Private به نام username__ داریم، که در کداصلی به آن دسترسی نخواهیم داشت. توجه کنید که متغیرهای private با علامت __ شروع میشوند.

برای این خاصیت اگر لازم باشد تا با دنیای خارج ارتباط برقرار کند، ما باید متدهای get و set را برایش تعریف کنیم. تابع get با نام getUsername مقدار username__ را برمیگرداند و تابع setUsername به عنوان set با ورودی x، مقدار این خاصیت را برابر با x قرار میدهد.

حال در درس بعدی کپسوله‌سازی را با مثال‌هایی یاد خواهید گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا